8. května 2013

Shatter Me


Autor: Tehereh Mafi


Knižní série: Shatter Me
Díl: 1.
Žánr: Young Adult, Dystopia, Post Apocalyptic, Supernatural
Datum vydání v USA: 15. listopadu 2011
Nakladatelství: Harper
Počet stran: 338
Datum vydání u nás: Březen 2013
Nakladatelství: CooBoo
Počet stran: 288

Jsem prokletá.
Mám dar.
Jsem zrůda.
Jsem víc než jen člověk.
Můj dotek je smrtící.
Můj dotek znamená sílu.
Jsem jejich zbraň.
Budu se bránit.
Juliette je sedmnáctiletá dívka. Už od dětství se musela vyrovnávat s tím, že se jí lidi okolo ní bojí, vyhýbají se, nemluví s ní. Nikdy nemněla žádné přátelé, nikoho s kým by si promluvila, kdo by ji měl rád a miloval. Dokonce i její rodiče byli tací. Proč? Důvod je celkem jednoduchý, její dotek totiž zabijí. Jeden jediný její dotek a jste na místě mrtví.

264 dní. Přesně takhle dlouho byla Juliette zavřena v ústavu. Samotná jen se svými myšlenkami, bez toho aby s kýmkoliv prohodila jediné slovo. To se ale změní, když jí přivedou jejího nového spoluvězně. Adam Kent. Juliette ví, že je na něm něco… povědomého. A její vzpomínky na něho zasahují do minulosti. S nikým nepromluvila už opravdu dlouhou dobu, ale na Adamovi je něco zvláštního, něco, co ji dovolí s ním promluvit.

Shatter me jsem četla někdy začátkem minulého roku, když jsem si ji objednala ve slevě na bookdepository. Ze začátku mě kniha nadchla. Po tom to trochu polevilo a trvalo mně dlouho se do toho zpátky zase začíst, ale jak jsem se do toho znovu dostala tak jsem nedokázala přestat číst a posledních 80 stran jsem zhltla ani ne za hodinu. Tak úžasné to bylo.

Juliette to opravdu nikdy neměla jednoduché, a i když mně to její fňukání chvilkami lezlo pořádně na nervy, stejnak jsem ji měla ráda. Proto mě stále překvapuje, jak neskutečně jednoduché pro mě bylo se s ní sžít a pořádně si její příběh užít.  

Teď bych se ráda přesunula k ostatním postavám. Samozřejmě tohle není kniha, kde by chyběla romantická linka. A ta je v téhle knize fakt dost tučná a je velice důležitá pro celý děj knihy. Adam Kent je zlatý chlapec, který mě dokázal dojmout tím, jak se o Juliette staral a jak ji dokazoval každou možnou chvilku, co k ní cítí a byl ji oporou vždy, když ho nutně potřebovala. Prostě prototyp perfektního chlapa. Přesto nebyl mojí nejoblíbenější postavou a také to co mě na knize nadchlo nejvíce.

Co by to bylo za dystopickou knihu bez pořádného šílence v podobě hlavního záporáka? A Warner je panečku pořádný magor. Chápu, že někteří lidi ho prostě rádi nemají a mají moc dobrý důvod. Tenhle kluk není tak docela v pořádku, ale přes to je na něm něco zajímavého. Něco, co není až tak zlé. A to je důvod, proč je mojí oblíbenou postavou v téhle knize.

Tahereh představila velice zajímavý a perfektně propracovaný dystopický příběh v pořádně prohnilém světě, kterému nechybělo nic. Skvělé postavy, neskutečný záporák, kterého buď budete milovat nebo nenávidět, dokonalou vedlejší postavu v podobě Kenjiho, který vás bude nutit, abyste se smáli každému z jeho vtípků, a k tomu všemu je zde ten její styl, kterým je kniha napsaná. Pochybuji, že je někde kniha, která je napsaná podobným způsobem jako Shatter Me – v tomhle je Tehereh velice originální.

I když po třech čtvrtinách jsem myslela, že dám knize ‚pouze‘ 4 hvězdičky, tak nakonec po tom konci nemůžu, prostě nemůžu dát nic jiného než 5 hvězdiček.  

1 komentář:

  1. Kniha sa mi veľmi páčila, veľmi dobrý námet, hrdinka, ie monológy a škrtance na začiatku ma dostali 8)

    OdpovědětVymazat